Allt fler äldre använder internet

Allt fler äldre använder internet

Det händer spännande saker varje dag ute på internet. Och dagarna står aldrig still på någon av de många sociala medie-plattformarna vi använder oss av. Idag kan vi presentera nya data publicerad av flera analytiska byråer som bland annat visar varför Pintrest vinner just nu. Hur viktigt det egentligen är att använda sig av foton i sin marknadsföring, varför content is king och kommer att leva kvar under en väldigt lång tid och vad åldersgruppen 55-64 har att säga om den nuvarande ordningen på internet.

Vinnare på Pinterest & visuella krafter

Pintrest är en av de sociala medie-plattformarna som driver mest trafik, så det faller naturligt att företaget tar del av stora mängder data som ger oss viktiga insikter. Pinterest avslöjade på sin företagsblogg de kategorierna som genererar högst engagemang varje dag under veckan. Under måndagar trendar inlägg relaterade till hälsa och skönhet, medan inspirerande citat trendar under onsdagar. Något annat som har visat sig intressant är att trots vi vet värdet av att använda oss av fantastiska bilder i vår sociala medie-marknadsföring, så kunde vi inte tro att det var så här stort. 83% av alla inlägg som människor interagerar med på Facebook går via en post som har ett foto. I jämförelse så interagerar endast 4% av människor med inlägg som har en länk i sig. Att välja foton som bäst visar berättelsen ditt företag försöker att berätta är nyckeln till att nå ut till nya kunder.

Content is king

Den förväntande användningen av content marketing betyder att allt fler och fler marknadsförare kommer att leta efter högkvalitativt innehåll för att öka medvetenheten om deras varumärken på flera olika sociala medier. Skribenter kan känna sig säkra, för det visar sig att det skriftliga innehållet är vad marknadsförare uppskattar mest. En studie publicerad av HighTechz visar att 58% va marknadsförare lägger stort vikt vid bloggposter och artiklar genomförda av experter som det viktigaste innehållet i sociala medier. Det är väldigt imponerade då det jämförs med endast 19% av marknadsförare som menar att visuellt innehåll är det viktigaste.

En växande åldersgrupp

Vi kan se att åldersgruppen 55–64 växer snabbt på Twitter. Och det växer väldigt snabbt. Faktum är att det är det snabbast växande demografiska gruppen på Twitter. Det här kommer kanske som positiva nyheter till alla er som säljer produkter till den åldersgruppen. Baserat på de insikter som kommer från data levererad av hundratals analytiska byråer står en sak klart – om du vill vara först i din marknad, så gäller det att du har koll på din data. Det är föga förvånande att den åldersgruppen växer snabbast då den tidigare inte har använts särskilt mycket av samma åldersgrupp. Men i takt med att nya generationer som flitigt har använt sig av sociala medier fortsätter att använda dessa även i takt med att de växer upp så växer även målgruppen som helhet. Om 10–20 år kommer vi se att åldersgruppen 71-85 växer snabbast, och så kommer det att fortsätta. Det finns helt enkelt ingen hejd på att allt fler kommer att fortsätta använda sociala medier.

En växande åldersgrupp