Använd Youtube som företagare

Använd Youtube som företagare

För många småföretagare och organisationer kan det verka vara en tuff utmaning att skapa ett bibliotek av relevanta video på Youtube. Men låt inte vad som verkar svårt vid första anblick stoppa dig från att nå ut till nya kunder genom Youtube. Det viktigaste du måste hålla i åtanke om du vill skapa en lyckad Youtube-kanal är något du förmodligen redan har: en förståelse om vilken din målgrupp är och vad för saker de anser vara värdefulla. Att skapa videos är ett smart sätt att hjälpa skapa medvetenhet om ditt varumärke och att hjälpa dig att visa upp den expertis ni besitter. Men det är också ett sätt att underhålla, upplysa, och knyta band med människor. Men det gäller att börja någonstans och därför kan det vara bra med några tips som pekar dig åt rätt riktning.

Fundera över vad du vill åstadkomma

Innan du börjar göra någonting alls vill du sätta dig ner med ett papper och en penna och skriva ner vad du vill åstadkomma genom att bygga upp en närvaro på Youtube. Det kommer att hjälpa dig att bestämma vilken typ av videos du vill skapa och för att hitta rätt målgrupp för ditt innehåll. Att följa en tydlig plan från start betyder att du kommer att skapa videos som din målgrupp aktivt vill ta del av. Och det är det viktigaste, att de självmant vill ta del av dina videos. Alltså att följa, prenumerera till din kanal, och dela ditt innehåll till sina vänner och kollegor. Om du fokuserar på att skapa innehåll som sprider sig självt kommer din målgrupp att se dig som en pålitlig aktör i en stor marknad.

Skapa din kanal

Du kommer att behöva ett Google-konto för att starta ditt eget konto på Youtube. När du väl har skapat ditt konto och blivit navigerad till Youtube kommer du att behöva fylla i ditt namn och namnet på din kanal. Det är smart att du använder samma namn som ditt företag som namnet du använder på Youtube för att kopplingen mellan företaget och kanalen ska vara så tydlig som möjligt. Du vill att det ska vara enkelt för din målgrupp att hitta dig vare sig du skapar innehåll på Youtube, Twitter, Facebook eller någon annan kanal online. Så fort du har valt ditt namn, svarat på ett par frågor och accepterat deras villkor och regler så är din kanal redo att börja användas. Men börja inte marknadsföra din sida riktigt än. Skapa en sida som är visuellt tilltalande för din målgrupp för att göra ett bra första intryck. Det sägs att man bara har en chans att göra ett gott första intryck och det stämmer framför allt på Youtube där det finns så många olika kanaler att välja mellan.

Börja skapa

Sedan är det bara att du börjar skapa videos för din publik. Det är viktigt att du uppdaterar din sida regelbundet med innehåll som är relevant för din målgrupp. Efter ett par videos så kommer fler och fler märka av din närvaro.