Designa er hemsida – del 1

Designa er hemsida – del 1

Om du funderar på att designa om din hemsida och vill ha en hemsida som generar så mycket pengar som möjligt från din hemsida till din verksamhet så måste du göra det på rätt sätt. Då din hemsida är ditt företags skyltfönster till potentiella kunder så kommer de flesta av dina kunder att komma från din hemsida om du har en hemsida som fungerar på rätt sätt för rätt kunder. Trots det här så är det många företag som har problem med att skapa en hemsida som fungerar med det här. Att optimera en hemsida kräver noggrann planering från grunden som i slutändan ska leda till att ditt företag tjänar mer pengar. Men en hemsida ska inte bara tilltala en grupp människor utan den ska fungera som ett skyltfönster för alla typer av personer som kan vara intresserade av dina produkter. Därför så måste du bygga din hemsida efter ett tydligt syfte. Och för att göra det på ett sådant effektivt sätt som möjligt finns det vissa saker som du måste tänka på. I den här artikelserien går vi igenom några av de punkter som du måste tänka på när det kommer till att designa en hemsida som ska generera så mycket pengar som möjligt för ditt företag.

En tydlig rubrik

Inom tre sekunder så behöver din hemsida berätta för dina besökare vad ditt företag har att erbjuda. Det är här din rubrik kommer in i bilden. Det kanske bara är ett par ord men det betyder så mycket för dina besökare. Många olika typer av personer kan komma att besöka din hemsida, och det kan vara svårt att hitta de orden som perfekt beskriver vad du erbjuder för dina kunder. Istället för att försöka tilltala alla typer av personer som rekommenderar vi därför dig att ha en rubrik som tilltalar de 20–25% av dina besökare som mest sannolikt är intresserade av dina produkter. Håll därför din rubrik kort, enkel och tydlig. Det gör att man enkelt förstår vad du säljer och till vilka.

Använd en bra underrubrik

Den här är nästan lika viktig som att använda sig av en tydlig rubrik. För din underrubrik ska nämligen ge mer kött på benen till dina kunder. En kort beskrivning av vad du erbjuder och vad ditt företag gör. Det här går att göra genom att fråga dig själv vad det är du vill berätta för dina kunder. Handlar det om att ni är de billigaste i den branschen ni arbetar inom, eller att ni är de som erbjuder högst kvalitet även om det kostar lite mindre? Vad än er vinkel är så är det här platsen för er att sälja in er

En tydlig call-to-action

Utan en call-to-action så leder ni inte vidare era potentiella kunder. Därför är det så viktigt att se alla dessa punkter som en kedja av händelser som slutligen leder till att er potentiella kund antingen kontaktar er för mer information eller till slut köper er produkt. Men utan en call-to-action så kommer kunden sällan att självmant att göra detta. Därför måste ni uppmana era kunder att kontakta er eller att köpa er produkt. Avsluta därför ert resonemang kring varför ni är de bästa på vad ni gör med att uppmana era besökare att kontakta er eller köpa er produkt.