Hur du ska designa din hemsida – del 2

Hur du ska designa din hemsida – del 2

I den här artikelserien går vi igenom vad du som företagare måste tänka på när du utvecklar din hemsida. Då din hemsida är ditt skyltfönster så måste du se till att inreda det efter dina besökares behov. Det finns flera olika metoder och verktyg du kan använda dig av för att göra en så bra hemsida som möjligt. Men det finns vissa punkter som är särskilt viktiga. I den förra artikeln skrev vi om vikten av att använda en så bra rubrik, underrubrik och CTA som möjligt. Och med det sagt så fortsätter vi att skriva om varför du bör använda dig av en tydlig CTA.

En tydlig CTA

Det har blivit allt vanligare att använda sig av en mobil för privatpersoner när man handlar eller söker på internet. Begreppet ’mobile first’ har kommit att explodera i medievärlden. Därför måste du som företagare anpassa din hemsida därefter. Gör din hemsida responsiv. Det betyder att hemsidans format anpassar sig efter den webbläsare som din besökare använder sig av. Är den på en dator så ser helt enkelt hemsidan ut bra på en dator, och besöker personen din hemsida via en mobil så ser din hemsida bra ut via mobilen. Men du måste också ha en CTA som anpassar sig efter användare som besöker din hemsida via en mobil. För att optimera din CTA-knapp för mobilanvändare vill du att den ska vara tillräckligt stor och enkel att klicka på med sitt finger. Om du har knappen på slutet av hemsidan, så se till att den är minst 44×44 pixlar sto, så även de som besöker via mobil med enkelhet kan klicka på knappen. Det finns flera företag som har anpassat sig efter de här och de har sett hur allt fler köper deras tjänster. Uber är ett sådant exempel där de flesta besökare använder sin mobil när de använder sig av sin tjänst. Föreställ dig att Uber skulle ha en hemsida som inte är anpassad efter besökare som använder en mobil.

Bilder som förstärker budskapet

Content is king lyder det. Men content är inte bara text utan även bild. Och idag är de flesta av oss konsumenter väldigt visuella av oss. Vi kan bli uppmanade av att köpa från en bra text, men även från en bra bild. Och det sägs att en bild säger mer än 1 000 ord. Men det går inte bara att använda vilken bild som helst. Många företag använder sig av generella stockphoto-bilder. Men besökare idag är så pass medvetna att de ser igenom det här och det sänker kvaliteten på din hemsida dramatiskt. Därför är det viktigt att du använder dig av unika och högupplösta bilder som är anpassade för så väl besökare som använder sin dator samt de som besöker din hemsida via mobil.

Fördelar med er

Det är inte bara viktigt att ha en bra copy och en bra bild så väl som en tydlig CTA. Du måste beskriva vad fördelarna är med att använda din tjänst eller köpa din produkt. Måla upp en tydlig bild varför någon bör köpa din produkt. Vad gör den för att underlätta din konsuments vardag? Vad är fördelen gentemot dina konkurrenter?