Internationella influencers

Internationella influencers

Publicerad av

Det finns många kända influencers idag och ofta ses de i alla sociala medier. Efter börsnoteringen i oktober för cirka 10 år sedan har Instagram vuxit till en social medieboom runt om i världen, och förstärkt ytterligare när den integrerades med Facebook. Detta är en plattform där människor antingen har blivit kändisar över en natt eller helt blivit kända tack vare deras ständigt växande följarskara. Med tiden når dessa människor och företag en egen liga och kallades “influencers i sociala medier” eller bara “influencer”. Varje influencer fungerar som en ambassadör och marknadspelare för företag och varumärke/n.

Vem är en influencer på sociala medier?

En influencer är en som har skapat en trovärdighet i en specifik vertikal, har tillgång till en större publik och kan övertala andra att handla utifrån deras fördelaktiga omdömen. En influencer kan vara vem som helst från en bloggare till en kändis till en online entreprenör. De måste helt enkelt satsa på en nisch för att uppnå en stor trovärdighet.

Eftersom Instagrams innehåll lätt kan delas som bilder eller kortfilmer, uppmuntrar det till mer delning, vilket hjälper influencer att förbättra sin målgrupp och att nå ut. Deras publik är inte begränsad till deras faktiska följare; de kan även få kontakt med följarnas följare som också kan delar sitt innehåll. Som ett resultat deltar de i många sponsrade inlägg, vilket gör att de kan få betalts för det de delar på Instagram. Sponsrade inlägg är främst foton, där 76% av de sponsrade inläggen var gjorda i fotoformat under 2018: s första kvartal. De återstående 24% var videoposter och så kallade karusellposter. Influencers på Instagram kan ha en betydande inverkan på varumärkesuppsökningen med tanke på att influencers vanligtvis får ett större socialt engagemang än reklammärkes konto. En influencer kan arbeta över olika vertikaler genom att använda både postformat och berättelser för att skapa sig ett namn över tid.

Dagligt engagemang

Dagligt engagemang

Med över 1,4 miljoner följare på Instagram är denna digitala marknadsföringskanal ett av de första och största medierna inom social media.  Här är några kändisar.

Huda Kattan

Den Oklahoma-födda makeupsexpert är utan tvekan världens mest inflytelserika skönhetsexpert, med ett omfattande socialt medienätverk. Hon började som bloggare och har förvandlat sin Instagramsida, @hudabeauty, till att locka 29 miljoner följare. Om du är inom smink- och skönhetsbranschen är Instagram den perfekta kanalen för att marknadsföra ditt varumärke. Skönheten handlar ju till stor del om utseende och Instagram handlar om just det, det visuella. Hennes nycklar till framgång har visat sig bero hennes framgångsrika makeups, etablering sminktrender, delade recensioner. Huda har nu sitt eget sminkvarumärke, och hennes sida är full med videon som visar upp personer som använder deras smink med mera.

Cameron Dallas

En annan influencer är Cameron Dallas. För de som någonsin har tänkt på att bli en internetpersonlighet för att i framtiden säkra en tv-karriär så är Cameron Dallas ett bra exempel. Även om han var mer populär på Vine och YouTube än han är på Instagram, har han över 21 miljoner Instagram-följare vilket heller inte är illa. Hans kändisskap på nätet gav honom en show på Netflix, Chasing Cameron. Hans inlägg har karismatiska och personliga, vilket hjälper användare att få kontakt med honom.  Detta var allt om influencers i denna artikel.