Lär dig något nytt om sociala medier

Lär dig något nytt om sociala medier

Om du betraktar dig själv som något av en expert när det kommer till sociala medier kan du behöva tänka om. Den snabba utvecklingen av olika analytiska verktyg tillåter experter att allt snabbare använda större mängder data för att ge mer detaljerad information till marknadsförare för att skapa bättre strategier. Det finns dussin av studier som berör ämnet, många som du förmodligen inte kände till att de existerade. Här kommer ett par fakta om sociala medier som du förmodligen inte kände till.

Facebook & Twitter växer

Trots att vissa åldersgrupper inte har hoppat in i Facebook-tåget riktigt ännu, så växer Facebook fortfarande. Det går kanske inte lika snabbt som under de gyllene åren, men Facebook visar trots det en tillväxt som är imponerande om man jämför med andra kanaler. Det beror delvis på deras köp av Instagram och Snapchat som har lett till att nya användare fortfarande faller under deras flagg. Men faktum kvarstår att varje sekund så skapas det 5 nya Facebook-konton. Samma sak gäller Twiter. Men här finns det även något annat intressant att noter. En nyligen publicerad studie av Pew Research Center analyserade tusentals Twitter-konversationer och lade märke till ett mönster. Det finns så många som 6 totalt skilda kommunikationsnätverk på Twitter. Och vi trodde att det var så enkelt som att skicka iväg en enkelt tweet för att nå ut till vår målgrupp.

Allt mer populärt och varför Twitter bör ifrågasättas

Tros att de flesta ledande experterna inom marknadsföring håller med om att det inte är lika viktigt idag som för säg 5 år sedan att använda videos i sin marknadsföring, så talar statistiken för sig själv. Varje dag tittar Facebookanvändare på videos som motsvarar totalt 500 år. Och den genomsnittlige användaren spenderar minst 15 minuter på Youtube – varje dag! Även om man generellt inte använder Twitter för att titta på videos har något intressant hänt på plattformen. En studie har visat att vi konsumenter ställer att högre krav på de företag vi köper produkter av, och sedan ställer en fråga till via sociala medier. En studie har visat att över 54% som tweetar ett varumäkesnamn med en fråga förväntar sig ett svar inom en timme. Men det är inte allt. Är de arga som förväntar sig 72% svar inom en timme. Som e-handlare är det viktigt att ha god kontakt med sina kunder varför det kan vara en smart idé att använda sig av något verktyg som meddelar dig när du blir kontaktad via sociala medier.

Allt mer populärt och varför Twitter bör ifrågasättas

Facebook på fredagen & kvällsnöje

Adobe genomförde nyligen en studie där de analyserade över 225 miljarder Facebook-poster och konstaterade att den bästa tiden för att nå ut till sin målgrupp och för att öka sitt engagemang är att posta på fredagar. Det är när flest poster får flest kommentarer, delningar och likes. Kanske beror det på att fredagar är den bästa dagen då man ser fram emot helgen. Något att tänka på nästa gång du funderar över ditt schema. Men under veckodagarna är det sena kvällar som engagerar flest människor. Efter att ha analyserat 1.7 miljoner tweets konstaterades det att om man vill öka sina chanser att bli re-tweetad som vill man använda Twitter under kvällar mellan klockan 8 och 10.